Annapurna Circuit en Basecamp!

8 oktober 2016 - Besisahar, Nepal

8-10-2016

Bus gepakt naar besisahar! Lets start with annapurna circuit! In besisahar een 4-uur durende jeeprit gepakt naar Tal, waar we de nacht doorbrachten. Erg mooi plaatsje aan de rivier.

9-10-2016

Eerste trekkingdag! Na een goed stevig ontbijt van 5€ (dingen kosten hier wel aardig wat) vertrokken we om 8 uur. 5 uur en een heleboel mooie uitzichten later kwamen we aan in danaque, waar we de nacht doorbrachten. (Fotos zeggen meer dan woorden!)

10-10-2016

Ook weer  om 8 uur vertrokken. Half 1 kwamen we op onze bestemming: Chame. Hele mooie foto's gemaakt. In Chame nog naar een heuse hotspring geweest vlak naast de rivier. Een bad waar superheet water ~80°C uit de muur/rots kwam.

11-10-2016

Van Chame zijn we om 8 uur naar Upper Pisang vertrokken. Daar aangekomen was het erg gezellig met live muziek en 3 anderen spelletjes gedaan. Met 3360m hoogte sliepen we erg hoog en dat was te merken! Koud en slecht geslapen.

12-10-2016

We stonden om kwart voor 6 op om om 6 uur hele mooie foto's te maken van Annapurna II. Om 8 uur vertrokken we, richting 3700m om vervolgens weer te dalen naar 3200m en we eindigden onze dag om 4 uur in manang. Lange zware dag. Ook de nacht was erg kut. Naast keel en oorpijn had ik het snachts erg benauwd maar een raam openzetten hielp.

13-10-2016

Vandaag Ice Lake gedaan met Julien van 4600m hoogte! Dit is de eerste keer dat ik zo hoog kwam, en aan de lucht boven 4000m was ik nog niet gewend was te merken, waardoor ik op een supersloom tempo (omhoog) al buiten adem raakte. Toch was het het waard want eenmaal boven stonden we bij een mooi meertje en hebben we ons natuurlijk zeer goed geacclimatiseerd. Eenmaal terug waren we net optijd voor de film die om 5 uur begon. Erg creatieve bioscoop met een goedkope beamer en zeer slecht geluid (7 years in Tibet). Wel inclusief thee en popcorn voor 250 npr. Daarna lekker gegeten (door de keelpijn iets minder lekker), en daarna ben ik heel vroeg gaan slapen, aangezien ik nog steeds een keelontsteking heb en morgen een zware dag zou worden.

14-10-2016

Vandaag stond Manang ->Tilicho Basecamp op de planning. We begonnen om half 9, en aangezien dit een zijtoute is en mijn keelontsteking niet beter wordt, raadden mijn vrienden me na een half uur ofzo al aan om 2 rustdagen te nemen in manang. Dit was waarschijnlijk de verstandigste keuze geweest, maar omdat ik Tilicho Lake als 1 van de hoogtepunten van de trek beschouwde wilde ik hem niet laten liggen, dus het was of terug naar manang en later alleen toch gaan, of toch er vol voor gaan. De tweede optie is het geworden! Helaas helaas was ik om 10 uur iedereen al kwijt omdat ze te hard door liepen, ik heb dus de hele dag alleen gelopen. Om 4 uur kwam ik eindelijk aan, helemaal kapot. De rest had al 80% aangenomen dat ik was teruggekeerd naar Manang. Naast eten heb ik daar alleen maar geprobeerd te slapen, omdat ik zo kapot was. Dus ook van 4,30 tot 6,30. Het was eerst trouwens nog een heel gedoe om een matras te krijgen want alles zat vol. Uiteindelijk kwam alles goed. Zelfs 1 matras + Blanket teveel. Er moesten wel tientallen Nepalezen zonder matras slapen in de dining room. Eenmaal in bed om 8 uur weer na het eten direct, kon ik niet in slaap komen. Ik heb de hele nacht wakker gelegen op misschien een paar uurtjes na, maar toch voelde ik me de volgende dag verrassend goed!

15-10-2016

Ontbijt was al om 5,30 dus om 5,15 ging de wekker. Om zes uur gingen Dror en Julien al weg, terwijl ik en Matt nog niet klaar waren. 800 meter stijgen dus naar ongeveer 4950m, om het 5km2 grote Tilicho Lake te aanschouwen, liggende op 4900 meter hoogte. Ik liep eerst nog een stukje met Matt maar ik kon hem niet bijhouden dus uiteindelijk heb ik het grootste deel "alleen" gelopen (overal mensen). Na 3,5 uur had ik Tilicho lake bereikt! Prachtig en ongelooflijk wat mooi! En wat hoog! Verder geen hoogteziekte verschijnselen gehad. Zie foto's! Dror was vlak voordat ik er was al op de terugweg omdat hij bang was dat als we te laat bij een hotel zouden aan komen dat alles vol zou zitten. En terecht! Uiteindelijk in 3,5 uur via base Camp teruggelopen naar een hotel op ong 3800m hoogte. Daar zullen we de nacht doorbrengen!

16-10-2016

Vandaag heb ik besloten om toch maar op zoek te gaan naar medicijnen voor mijn keelontsteking. Daarom nam ik niet de snelle hoge weg naar Yak karkha zoals de rest, maar ging ik terug naar 3500m Manang. Daar gezocht naar de apotheek, maar kwam bij een dokterspost. Je kon er alleen antibiotica krijgen door de naam te weten of door een controle te laten doen en dat kostte 45$. Daarom ging ik eerst in het restaurant ernaast op zoek op wifi naar de juiste antibiotica naam. Eenmaal gevonden kocht ik het voor 25$. Daarna in 3 uurtjes naar Yak karkha gelopen, dus, redelijk kort dagje nog!

17-10-2016

6:30 ontbijt! Wow! M'n keelpijn is echt 3x minder erg nu! Om 7:45 vertrokken en om 10:15 al aangekomen op Thorung Pedi. Heerlijk doorgelopen! Daar beetje gelezen, gekaart, gegeten, etc etc. Vroeg gaan slapen voor de grote dag van morgen...

18-10-2016

Ik was rond 7 gaan proberen te slapen maar het was heel koud dus met trui aan. Om 12 uur heb ik m'n broek er ook maar bij aangetrokken. Om 3:45 ging de wekker! Ik ging nog ff een grote behoefte doen en wat blijkt: diarree! Kut antibiotica! Keelpijn wel weg, maarja... 4:00 ontbijt en om 4:40 vertrokken we ongeveer richting Thorung La, 5416m! Het eerste uur was dus donker dus moest je met een zaklampje lopen. Na 2 uur moest ik weer scheiten, volgens mij was ik 2 kilo lichter! 8 uur waren we op de pass. Wat een dunne lucht daar zeg, moet niet dunner worden! Maar wel een goed accomplishment! Daarna 1700m dalen. We waren rond 12 uur al beneden, in muktinath. Klinkt als een korte dag maar toch 6+uur gelopen! Daarna lekker gekaart Enzo.

19-10-2016

Vandaag hebben we een rustdag genomen in Muktinath. We zijn naar te tempels gelopen en een hele grote Buddha. Ook nog naar een tempel waar van alles gaande was! Er waren mensen die in koude baden gingen en onder 100 kraantjes door renden. Heel gezellige sfeer allemaal, 100x beter dan zo'n oersaaie christelijke kerk. Ik heb deze dag nadat we verkast waren naar het Bob Marley hotel maarliefst 4400 Npr uitgegeven. Allemaal snacks eten en taarten etc. Dan gaat het hard!

20-10-2016

Vanochtend 6:30 ontbijt en om half 8 de bus gepakt naar Jom Som. Daar waren we rond 10 uur. Hier zouden onze wegen scheiden :( ik was van plan met Uri (37) te mountainbiken naar tatopani en de rest wilde zsm een jeep naar Pokhara. Helaas ging ons plan niet door, want het hele plaatsje (best groot) had maar een paar mountainbikes te huur en ze waren allemaal al verhuurd! Volgende week misschien weer. Achja. Plannen om in 1 dag naar Tatopani te fietsen gaan dus helaas niet door. 2 of 3 dagen lopen dan? Ja dat dan maar. Een tweede probleem is dat alle pinautomaten in JomSom buiten werking waren, en ik nog maar 6400 op zak heb. Als ik naar PoonHill wil en daarna Pokhara Red ik het net, maar als ik ook ABC nog wil doen (eigenlijk wel) dan heb ik minstens nog 8000 nodig (70€)! Nouja, misschien kan ik dit ergens lenen! Ondertussen alles maar zo goedkoop mogelijk doen. Uiteindelijk vertrok ik om 11 uur uit JomSom op het wandelpad zonder te weten hoe ver ik zou komen. Halverwege dacht ik slim te zijn om dicht bij de rivier te blijven enprobeerde een stukje op de rivierbedding te lopen. Uit eindelijk nam ik een klein paadje die vlak boven de rivier langs ging. Dat ging best lang goed tot er een 100m hoge rots kwam waar je eigenlijk over heen moest. Dus ging dat paadje ineens recht 200m omhoog en was moeilijk te vinden. Uiteindelijk kwam ik gelukkig op de rood witte route weer. Ik denk dat ik door dicht bij de rivier te blijven wel wat heb afgesneden omdat ik overall minder hoogtemeters hoefde te maken! Om 16:00 kwam ik aan in Sauru. Op de kaart stond geen huisje maar een tempel, maar er waren wel 2 lodges/restaurants. De eerste was dicht. De tweede was 1 vrouw aan het werk en kon geen engels. Ze bood me wel een  room aan (zonder prijs). Daar dus maar gebleven. Na eerst te balen en te denken dat ik er alleen was, blijkt er nog een Belg te zitten (ook alleen!). Dus heb ik daarmee gegeten (dal Bat met refill!) en ga ik morgen mee lopen. Gezelschap zoeken is echt niet moeilijk! Wow. Geld heb ik nog 6400 dus tot ik wat kan lenen moet ik zuinig aan doen. Vandaag lukt dat heel goed omdat ik dinner ontbijt en meeneemlunch heb voor 900. Fantastisch!

21-10-2016

Vandaag is mn plan om zo dicht mogelijk bij tatopani te komen. Volgens een man in dit hotel was het 11u lopen, dus te doen. 6.30 zou ontbijt zijn maar het werd .. . De Belg deed niet meer mee ivm diarree. Toch alleen lopen dus. Na 3 kwartier zag ik een soort marter in een boom. Na 2 uur kwam ik een paar Duitse gasten tegen en daar heb ik de rest van de dag mee gelopen. Om 3 uur aangekomen in tatopani. Daar met een Franse gast (Remi) naar de hotspring gegaan. Nice! In de avond gegeten met Lena die dezelfde route doet en ook veel loopt. Perfect!

22-10-2016

Naar Ghorepani lopen! 8:15 vertrokken. Alleen maar trappen! In totaal 1800 meter gestegen, de laatste 2 uur ongeveer 450m per uur gedaan. Daar aangekomen slim een free room voor iedereen gefixt, en voor mezelf gratis ontbijt. Daar eenmaal met z'n allen hebben we Gumble gespeeld en het was gezellig met de Oostenrijkers en de Colombiaanse. Na 2 dikke borden Dhal Bhat redelijk vroeg gaan slapen. Privékamer was ook wel chill!

23-10-2016

's ochtends om 4:45 opgestaan om om 5:00 te starten in het donker 2383 treden omhoog om naar poon Hill te lopen. Heel mooi daar om 5:45 tot 6:45. Veel mooie foto's, geweldig uitzicht. Daarna om 7:30 ontbijt en rond 8:30 op pad. Het was verder dan we dachten. Rond 12 waren we in Tadapani, waar ik na een snelle lunch om 12:40 afscheid nam van de rest, om ze donderdagavond voor het laatst te meeten in Pokhara. Ik deed tot Chhomrom een soort wedstrijdje met mezelf. 750m rennend gedaald in 45minuten. Daarna ongeveer in 2 uur 600m gestegen, pritty quick! Er was ook een mooie minireuzenrad van hout en ik heb daar ingezeten. Ook daar 100Npr aan een school gedoneerd voor de goede karma. Ik kwam om 15:30 aan 150m boven Chhomrom en heb een gedeelde kamer met een NZ'er. Goede conversatie mee gehad. Morgen 6:00 breakfast. Special breakfast for Special People! 700 Npr. Boeien!

24-10-2016

Vanochtend 5:37 wakker, 6:15 breakfast en 6:45 was ik vertrokken. Naar beneden naar de rivier naar Chhomrom duurde tot 7:15. Om 9:45 was ik in Bamboo. Tot Bamboo gewoon op Flip flopps gelopen! 12:30 was ik ongeveer in Deurali. Tussen Himalaya en Deurali kwam ik Carl tegen uit Utah. Hij had een beter plan dan Deurali, namelijk MBC en dan de volgende morgen int donker naar ABC en daar breakfast. Dan sidetracks doen en daar slapen en de volgende morgen terug zover mogelijk. Geniaal! De rest van de dag dus met hem gelopen tot we om 15:00 aankwamen in MBC. Daar beetje wat treks bekeken Enzo en op de kaart gekeken. Wow er zijn hier alleen maar Japanners en Nepalezen en 2 ouwe Fransen. Booooring. 7 uur eten en dan vroeg naar bedje.

25-10-2016

4:15 opgestaan, 4:40 weg, 5:45 waren we bij ABC. Such a Nice View. Ontbeten en om half 9 naar View Point gelopen. Wow! Beetje stenen naar beneden gegooid gechilld in de zon, echojodelen en daarna naar beneden. Om half 12 pizza gegeten. Best of asia! Daarna tussen 12 en 5 helemaal 2000 meter naar beneden gelopen. Kapot! In Sinuwa overnachten we. Morgen zover mogelijk komen, hopelijk bij Australian Camp omdat dat Nice schijnt te zijnn en omdat we dan donderdagochtend al in Pokhara kunnen zijn. Ideaal! Wel heb ik nu echt last van mn voeten, 10 uur op een dag lopen voel je wel. Ook de blaren zijn kut. Gelukkig nog maar 10 u lopen ofzo en we zijn in fucking Pokharaáaaaaaa!

26-10-2016

Van Sinuwa zijn we naar Tolka gelopen. Onderweg waren allemaal groepjes kinderen die hand in hand de weg blokkeerden en je bloemen gaven en zongen voor een aantal roepies. Hahaha. Eenmaal aangekomen in Tolka hebben we lekker Dal Bhat gegeten en een biertje gedronken ! eerste biertje sinds 16 dagen! Ook kwamen er 3 australiërs in het zelfde hotel. Dat was leuk want we hebben een beetje met ze  gekaart (Gumble). Ook hebben we nog wat rum gedronken haha. Daarna redelijk vroeg naar bed want de volgende dag 6.30 breakfast!

27-10-2016

De laatste loopdag. Naar phedi gelopen. Alles op flipflops. Het voelde raar dat het de laatste dag was, en ik wilde niet dat het hiken stopte dus om dat uit te stellen namen we veel pauzes. Eenmaal in Phedi hebben we een bus genomen voor 50. Nee, geen taxi voor 500 want die gast ging niet lager dan 800. Onderhandelen blijft leuk. Om een uur of 2 waren we in een hotel in Pokhara voor 350 per nacht pp. Ideaal! 2 persoons kamer incl. Badkamer ! Die avond wat gedronken in de Busy bee maar helaas wilden de oostenrijkers niet meer meeten, ze lieten niks van zich weten.

1. Renate Heijns:
    6 november 2016
    Hoi lieve Wijnand!
    Geweldig leuk dat je dit bijhoudt van al je avonturen en belevenissen....
    Heb alles achterelkaar gelezen.
    HEERLIJK!
    Kus mama